Az ABS, vagy néha csúszásgátló fékrendszerek néven ismert blokkolásgátló fékrendszerek segítenek megakadályozni az autó- és motorkerékpár-kerekek blokkolását, és javítják a kormányzást fékezés közben.
Az ABS első primitív formáját az 1920 -as években fejlesztette ki Gabriel Voisin francia úttörő, kezdetben a repülőgépek fékezésének elősegítésére. Bár az ABS -t csak az 1970 -es években alakították ki és vezették be a haszongépjárművek piacára.
Manapság a blokkolásgátló fék szinte minden új autó és motorkerékpár alapfelszereltségéhez tartozik, és nemcsak a kormányzás segítésére szolgál fékezés közben, hanem a tapadásszabályozás segítésére is.
Egy tipikus blokkolásgátló fékrendszer négy fő alkotóeleme:
- Sebességérzékelők – Ezek az érzékelők figyelik, hogy a kerék vagy kerekek milyen gyorsan forognak
- Szelepek – A fékvezetékben lévő szelepek lehetővé teszik, blokkolják és elengedik a fékek nyomását, három különböző helyzetben
- Szivattyú – Ezek a szivattyúk hidraulikafolyadékkal vannak feltöltve, és igény szerint nyomást gyakorolnak a fékdobokra vagy féknyergekre
- Vezérlő – Az elektronikus vezérlőegység (ECU) az ABS agya, és az érzékelők adatai alapján határozza meg, hogy szivattyúzza -e a fékeket.
Hogyan működik a blokkolásgátló fékrendszer?
Az ABS úgy működik, hogy elengedi, majd újra behúzza vagy „pumpálja” a fékeket egy motorkerékpár -kerékre vagy az autó kerekeire erős fékezési helyzetekben. Az egyes kerekeken található érzékelőket a „reteszelés” észlelésére használják, vagy amikor a kerék megáll és csúszni kezd. Bár nem minden ABS rendszer azonos, néhányuk csak a hátsó tengely kerekeinek blokkolását akadályozza meg. Zárolás észlelésekor az ABS másodpercenként 100-szor pumpálja a fékeket. Ez megakadályozza a kerék vagy kerekek csúszását, és segít abban, hogy a vezető uralja a járművet. Tehát az ABS alapvetően három szakaszban működik:
- A fékpedált megnyomják
- A kerékérzékelők észlelik a csúszást vagy a „reteszelődést”
- Az ABS pumpálja a fékeket
Mennyire hatékony az ABS?
Az Egyesült Államokban a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) által készített 11 éves amerikai tanulmány szerint a járművezetők részesülnek az ABS hatékonyságából . A nem halálos balesetek 6% -kal csökkentek az autókban, és 8% -kal az LTV -kben. Az ABS -el felszerelt motorkerékpárok szintén 37% -kal kisebb valószínűséggel vesznek részt halálos balesetben – derül ki az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) tanulmányából.
Az ABS segít gyorsabban megállni?
Az ABS elsődleges célja valójában nem az, hogy segítsen az autóknak gyorsabban megállni. De azért, hogy segítsen a járművezetőknek, hogy erős fékezési helyzetekben fenntartsák uralmukat járműveik felett. Ideális körülmények között az ABS -sel felszerelt járművek általában rövidebb féktávokat tapasztalnak, mint a nélküliek. A csökkentett féktávolságot nem garantálja az ABS, és ez másodlagos hatás.
Milyen előnyökkel jár az ABS a versenyzők számára?
A verseny világában a vezetői segédeszközök, például az ABS és a tapadásgátló rendszerek (TCS) különböző szerepeket töltenek be. Az ABS akkor használható, ha a vezető kanyar előtt fékez, és segít megvédeni az abroncsokat a túlzott kopástól.
ABS rossz időjárási körülmények között
Bebizonyosodott, hogy az ABS csökkenti az ütközés kockázatát, ha tipikus útfelületeken használják, mint a bitumen és a beton. De az eredmények egészen mások olyan felületeken, mint a hó, a jég és a kavics, ahol a féktávolság valójában megnő. Hó esetén a kerék, amely megcsúszik vagy bezárul, hó éket képez, segít a járművek megállásában. Míg az ABS észleli a kerék reteszelődését, és megpróbálja megakadályozni a csúszást vagy reteszelést.
Hasonlóképpen, a jégen az ABS a rendszer korlátai miatt inkább akadály, mint előny lehet. Az ABS úgy működik, hogy érzékeli és összehasonlítja az egyes kerekek reteszelését. Ez azt jelenti, hogy egy autó vagy motorkerékpár, amely egyidejűleg minden kerékre reteszel, nem indítja el az ABS -t. Abban az esetben, ha az ABS meghibásodik, a járművezetőknek manuálisan kell szivattyúzniuk a fékeket.
ABS, mint kipörgésgátló
Az ABS -t a vonóerő -szabályozás egyik formájaként használják számos modern autóban. Az ABS a fék enyhe megnyomásával segíti a tapadás helyreállítását a csúszó kerekeken. Bár ezt nem szabad összetéveszteni a valódi kipörgésgátló rendszerekkel (TCS), amelyek a kerék gyorsulás közbeni forgásának megakadályozására szolgálnak.
A TCS úgy működik, hogy a nyomatékot a differenciálműveken keresztül olyan kerekekre helyezi át, amelyekre az ECU jobb tapadást tart, mint a csúszó kerekek.
ABS erős szélben
A legtöbb modern autót most úgy tervezték, hogy ellenálljon az erős oldalszélnek. Bár a motorkerékpárok és a magas oldalú járművek, például a nehéz tehergépjárművek továbbra is sérülékenyek. Az újabb tehergépjárművek az erős szél ellen küzdenek az autópályán, ABS segítségével fékezik a kerekeket, és segítenek megtartani a teherautókat egyenesen és keskenyen.
Az „ABS” jelzőfényem világít – mit tegyek?
Ha látja, hogy az ABS jelzőfény megjelenik a műszerfalon, akkor valószínűleg van egy probléma, amelyet javítani kell. Bár a világító ABS lámpa nem jelenti azt, hogy autójában nincs fék. Vigyázzon azonban arra, hogy erős fékezéskor többé nem lesz az ABS támogatása.
Az első bejárat a fékfolyadék szintjének ellenőrzése. Győződjön meg arról, hogy a tartály szintre van töltve. Ha nem elégedett ezzel, menjen a helyi garázsba, és egy szakember visszaállítja az ABS -t.
Mi van, ha az autómban nincs ABS?
A blokkolásgátló fékek megkövetelik, hogy fékezés közben erősen nyomja le az akadályokat. De ha nincs ABS -vel felszerelt autója vagy motorkerékpárja, akkor kissé másképp kell tennie:
- Lassítson, amennyire csak lehetséges – a kormánykerék forgatása előtt a lehető legnagyobb mértékben le kell lassítania járművét
- Lépjen le a gázpedálról – vegye le a lábát a gázpedálról, és ha kézi sebességváltós autóban ül, nyomja le a kuplungot
- Nyomja meg a féket – nyomja meg a féket a lehető legnagyobb nyomással, amíg nem érzi a kerekek rögzítését, majd engedje el a fékeket
- Szivattyúzza be a fékeket – vegye le a lábát a fékről, majd húzza be újra a féket, ez megismétli az ABS fékmódszert