Hogyan zajlik a keresőoptimalizálás a gyakorlatban?

0
462
billentyűzeten írás

A keresőoptimalizálás vagy angol kifejezésének rövidítéséből létrejött SEO elnevezés azon tevékenységek összessége, amiket azért végzünk a weboldalon, hogy azt a keresőmotorok előkelő helyen rangsorolva jelenítsék meg találati oldalukon.

keresőoptimalizálás tehát egy olyan hosszabb távon hatékony online marketing eszközcsomag, ami segít láthatóvá válni az interneten konkrét fizetett hirdetés nélkül is. Magunk is válhatunk SEO szakértővé, de sok szolgáltató is kínál SEO szolgáltatást. Megnézzük hogyan is zajlik ez a gyakorlatban. Az átlagos felhasználó internetes böngészését egy keresőoldalon kezdi, ahol kulcsszavakat ad meg a keresőmotornak, hogy az számára érdekes találatokat ajánljon fel találati oldalán. A keresőoptimalizálás minden tevékenysége arra irányul, hogy a számunkra értékes felhasználók, potenciális vásárlók keresése után weboldalunk szerepeljen a találati oldalon és a fogyasztó rá is kattintson honlapunk linkjére. Ennek megvalósításáért változtatásokat kell végrehajtani a weboldalon, ami önmagában növelni fogja a célirányos látogatások számát.

Az első lépés, amit el kell végeznünk az a kulcsszókutatás. Ismernünk kell vásárlóink szokásait, azt, hogy milyen kulcsszavakat használnak azért, hogy termékünkre (vagy a konkurencia termékére) rátaláljanak. Meg kell ismernünk weboldalunk már meglévő erősségeit és gyengeségeit és mindezt érdemes vetélytársainknál is feltérképezni. Ezen ismeretek birtokában weblapunkat célzottan fogjuk tudni azon felhasználók számára optimalizálni, akik valóban szolgáltatásunkat keresik.

Hogyan rangsorol a keresőóriás?

Meg kell értenünk a keresőmotorok, mint például a Google működésének alapjait is. A Google célja, hogy a felhasználók számára legrelevánsabb oldalt ajánlja. A Google minden weboldalt előzetesen feltérképez, majd az így szerzett információkat veti össze a kereséssel és határoz arról, hogy az oldalt megjeleníti-e a felhasználónak és ha igen, hová rangsorolva. A rangsor kialakításához több száz tényezőt figyelembe vevő, titkos algoritmusokat használ. A felhasználóról a Google általában tudja a földrajzi helyzetét és az általa megadott kulcsszavakat (azokat a kifejezéseket, amikre a felhasználó a keresést indította) – néha más információkat is, míg a weboldalról azt, amit feltérképezett. Az pedig, hogy mit térképez fel, a keresőoptimalizáláson múlik.

Oldalunknak tehát tartalmilag relevánsnak kell lennie, ez elsősorban azt jelenti, hogy a kulcsszavakhoz leginkább illeszkedő szöveges tartalommal kell rendelkeznie. A szöveggel szemben elvárás, hogy egyedi (nem másolt), értelmes és informatív legyen. A kulcsszavak öncélú és értelmetlen halmozása inkább káros, mint előnyös, a Google a teljes szöveg életszerű kapcsolódását figyeli a kulcsszavakhoz, nem pusztán a kulcsszavak számát. A kulcsszavak pozícióját, szövegen belüli, címsorban vagy link szövegben való elhelyezkedését is értékeli a keresőmotor. A SEO egyik legfontosabb eleme éppen ezért a tudatos, kulcsszavakra optimalizált minőségi tartalomkészítés.

Mit jelent a relevancia?

A relevancián kívül a weboldal megbízhatósága, általános elismertsége is fontos rangsorolási szempont. A Google azon oldalakat tekinti megbízhatónak, amit más weboldalak annak tartanak és ezt azzal fejezik ki, hogy hivatkoznak rá. A tartalomkészítés mellett a weboldal kapcsolati hálójának kiépítése is a SEO feladata, amit linképítésnek nevezünk. Itt is többet ér a minőség a mennyiségnél: nem mindegy ki és mennyiszer hivatkozik ránk. Egy blog kifejezetten hasznos kiegészítője lehet weboldalunknak: specializált tartalmakat hozhatunk rajta létre és teret engedhetünk a kölcsönös minőségi hivatkozásoknak rajta partnereinkkel.

Természetesen a fentiek nem kizárják, hanem kiegészítik a fizetett kampányok (pl.: Google Ads) hatékonyságát. A keresőoptimalizálás az egyik legfontosabb, de nem egyetlen eszköze egy sikeres vállalkozás online marketing tevékenységének.

Végezetül sem a technikai háttér, sem a programozás nem elhanyagolható SEO szempontból sem. A lassú, nehezen töltődő, hibás programozási kódokat használó weboldalakat hátrébb rangsorolja a Google, míg a pontos metaadat leírások, optimális méretű képek, jól passzoló bővítmények jobb rangsorolást eredményeznek. A programozás egyes elemeivel befolyásolhatjuk a weboldalunkat előzetesen feltérképező botok (olyan programok, amik az internetet pásztázva gyűjtenek információkat a keresőmotorok számára) tevékenységét.

A keresőoptimalizálás tehát elsősorban a kulcsszókutatásra támaszkodva hoz létre minőségi tartalmat, linképítéssel növeli általános elismertségünket és közben optimalizálja weboldalunk informatikai működését is – amilyen egyszerűnek hangzik, legalább annyi apró buktató és trükk rejtőzik benne.

- hirdetés -